R A Q A M L I
T A L I M
TRM

🧠 Yangi davr — yangi savodxonlik

Bugungi kunda insoniyat sun’iy intellekt, algoritmlar, kiberxavfsizlik bilan chambarchas bog‘langan global raqamli tizimda yashamoqda. 

Endi “bilimdon bola” deganda faqat o‘qish, yozish, hisoblashni biladigan emas, balki raqamli dunyoni tushunadigan, xavfsiz harakat qiladigan va sun’iy intellektdan ongli foydalana oladigan bola nazarda tutiladi. 

Bizning vazifamiz – o‘quvchilarga tayyor javoblarni emas, to‘g‘ri savollarni berishni o‘rgatishdir. Chunki kelajak ularni har kuni yangilangan algoritmlar bilan sinaydi.

SI savodxonligi – kelajakning kaliti

Sun’iy intellekt (AI) endi faqat texnologiya sohasi uchun emas, balki har bir fan uchun zarur vosita. 

O‘quvchilarga quyidagi asosiy yo‘nalishlarda tushuncha berish kerak:

SI nima?

➖ Mashinalar inson tafakkurini taqlid qiladigan tizimlar ekanini tushuntiring.

➖ Ular misollar orqali o‘rganadi, tahlil qiladi va qaror qabul qiladi.

SI hayotimizda qayerda ishlatiladi?

➖ YouTube tavsiyalaridan tortib, Google tarjimon, ta’lim platformalarigacha.

SI bilan ishlashni o‘rganish

➖ ChatGPT, Canva AI, Copilot yoki Khanmigo kabi vositalarni darslarda ijodiy qo‘llash.

➖ Masalan, insho yozishdan avval AI yordamida fikr xaritasi tuzish yoki muammoni yechishda kod yozdirish.

Kiberxavfsizlik – raqamli dunyoda omon qolish san’ati

O‘quvchilar internetda yashaydi. Ammo ular ko‘pincha axborot xavfsizligi va shaxsiy ma’lumotlarni himoya qilish qoidalarini bilmaydi.

Biz o‘qituvchilar esa ularga quyidagilarni o‘rgatishimiz kerak:

➖ Kuchli parol yaratish va uni hech kimga bermaslik.

➖ Shubhali havolalarga bosmaslik.

➖ Ruxsatsiz fotosurat yoki ma’lumot joylashtirmaslik.

➖ Sun’iy intellekt yaratgan soxta kontentni taniy olish.

Algoritmik fikrlash

Har bir o‘quvchi “ma’lumot” nima ekanini, u qanday to‘planishi, tahlil qilinishi va noto‘g‘ri talqin qilinishi mumkinligini bilishi kerak.

Oddiy misollar:

➖ Google natijalari nima uchun turlicha chiqadi?

➖ Nima uchun ayrim videolar sizga “mos” deb tavsiya etiladi?

➖ Algoritmlar biz haqimizda qanday “o‘rganadi”?

Bu savollar orqali o‘quvchilar tanqidiy va algoritmik fikrlashni rivojlantiradi.

Darsda amaliy yondashuvlar

➖ O‘yinlar va mashg‘ulotlar – “Kiber detektiv”, “Algoritmni top”, “Soxta yangilikni fosh et”.

➖ Ijodiy topshiriqlar – “AI yordamida ertak yozing”, “AI rasm chizsin, siz hikoya yozing”.

➖ Munozaralar – “AI insonni almashtiradimi?”, “Ma’lumotlar kimga tegishli?”.

➖ Tadqiqotlar – Oddiy ChatGPT yoki Google Bard tajribalarini o‘rganish.

Bular bolalarda texnologiyani iste’mol qilish emas, balki ongli boshqarish madaniyatini shakllantiradi.