Mazmuni ijtimoiy muammolar, etik savollar, korxona ma’muriyati, mijozlarga xizmat ko‘rsatish yoki marketing kabi kreativ yechimlar talab qilinadigan mavzularda qo‘llaniladi.
Yosh darajasini hisobga oling — kichik bolalar uchun rolli o‘yinga mos vizual va dramatik elementlar, kattalar uchun esa yakka fikr va tahliliy muhokama bosqichlarini ko‘proq bo‘lgan elementlar qo‘shing.
Tayyorlanish:
🔹 Guruhlar uchun kerak bo‘ladigan materiallarni oldindan tayyorlab qo‘ying: flip-chart varaqalar, markerlar, posterlar, magnitlar, kostyumlar (agar ishlatilsa).
Qahramonlar haqidagi tavsiflar (tarqatma material) aniq, tushunarli bo‘lsin. Bunda ularning kuchli va zaif tomonlari, odatlari bayon etilishi kerak.
Mashq boshlanishidan oldin sinfda iliq, ochiq muhitni tashkil qiling — hamma fikrini erkin bildira olishi, xato qilishdan qo‘rqmasligi kerak.
🔹 Ishtirokchilarga rol o‘ynash imkoniyatini bering: xarakter belgilarini taqib yurish, ovoz, tana harakatlari bilan xarakterga kirishish mashqga qiziqish qo‘shadi.
Vaqt taqsimoti:
➖ Dars boshlanishida qahramonlar bilan tanishtirish va rollarni tanlash uchun 10 daqiqa ajrating.
➖ Keyin, g‘oya ishlab chiqish (brainstorming) bosqichi uchun alohida vaqt belgilang — masalan, 20-25 daqiqa.
➖ Yakunda muhokama qismi uchun 10 daqiqa — ishtirokchilarga fikr almashish uchun vaqt.
Guruh ishlari va rollar:
Har guruhda 4-7 kishidan iborat kichik guruhlar shakllantiring. Har bir guruh a’zosi bir super qahramon rolini tanlaydi.
Agar imkon bo‘lsa, rollar almashishi ham foydali bo‘ladi — masalan, boshqa super qahramon sifatida ham g‘oya ishlab chiqishni sinab ko‘rish.
🔹 Qahramonlar kuchlarini oddiy misollar bilan bog‘lang: qanday usullar bilan “Mr. Fantastik” yoki “G‘aroyib doktor” kabi kuchlar amaliyotga qo‘llanilishi mumkinligini muhokama qilinsin.
O‘zaro savol-javob qismida “agar men Supermen bo‘lsam…” yoki “agar men Alpomish bo‘lsam…” kabi “Agarda” savollaridan foydalaning.
Posterlarga yozilgan g‘oyalar guruh ichida, so‘ng raqamlangani, guruhlar o‘rtasida almashib baholanishi mumkin.
G‘oyalar rasmlar, rollarning sahnalari yoki qisqa dramatik chiqishlar shaklida namoyish qilinishi mumkin. Bu bolalarning qiziqishini oshiradi.
🔹 Tahlil bosqichi
➖ Mashq tugagach, quyidagi savollar asosida muhokama qiling:
– Qaysi g‘oya eng ijodiy edi va nega?
– Qaysi qahramon roli ishlov berishda eng ko‘p yordam berdi?
– Mashq davomida eng qiyin nima bo‘ldi?
– Bu mashqdan real hayotdagi muammo yechishda foydalaniladigan jihatlar bormi?
– Kelajakda qanday yaxshilashlar kiritish mumkin?
🔹 Motivatsiya va rag‘batlantirish:
G‘oyalar uchun rag‘batlantiruvchi sovrinlar qo‘yish mumkin — masalan, eng kreativ g‘oya uchun kichkina mukofot yoki sinf oldida taqdimot.
📌 Har bir ishtirokchining hissasi qadrlanadigan bo‘lishi kerak. Bunda eng muhim jihat o‘quvchining konstruktiv fikrlash qobiliyatini rivojlantirishdir.
