Vaziyat: KPI bo'lmagan boshqaruv
Bir maktab direktori o'z jamoasiga shunday topshiriq beradi: "Maktab reytingini oshirishimiz kerak."
Bu umumiy va noaniq maqsad bo'lib, natijani o'lchash yoki aniq reja tuzish qiyin. O'qituvchilar va xodimlar nimaga e'tibor qaratish kerakligini bilmay qoladilar.
KPI asosida qayta ishlash:
- S (Aniq): Bitiruvchilarning oliy ta'limga kirish foizini oshirish.
- M (O'lchanadigan): 1 yilda ushbu ko'rsatkichni 20% ga oshirish.
- A (Erishish mumkin bo'lgan): Qo'shimcha tayyorlov kurslari va individual mashg'ulotlar orqali.
- R (Ahamiyatli): Bu maktabning umumiy reytingiga va obro'siga bevosita ta'sir qiladi.
- T (Muddatli): Ushbu maqsadga kelgusi 12 oy ichida erishish.
Natija:
KPI orqali jamoa maqsadlarni aniq tushunadi va ular bo'yicha birgalikda ishlaydi.
O'quvchilar davomatini oshirish
Vaziyat:
Maktabda dars qoldirish holatlari yuqori, ammo ularni kamaytirish bo'yicha aniq strategiya yo'q. Rahbarlar faqat "Dars qoldirishni kamaytiring" deb umumiy topshiriq beradilar.
KPI asosida:
- S: Har oy dars qoldirish holatlarini kamaytirish.
- M: Bir oy ichida dars qoldirishni 15% ga kamaytirish.
- A: Sinf rahbarlari, ota-onalar va psixolog bilan hamkorlikda profilaktik ishlar olib borish orqali.
- R: O'quvchilar darslarga muntazam qatnashsa, ta'lim sifati oshadi.
- T: Maqsadga 1 oy ichida erishish.
Amaliyot:
Har hafta hisobot tayyorlash va monitoring natijalarini jamoa bilan muhokama qilish.
O'qituvchilarning malaka oshirish darajasini nazorat qilish
Vaziyat:
Ko'pchilik o'qituvchilar malaka oshirish kurslarida qatnashmaydi. Rahbarlar bu muammoni nazorat qilolmayapti.
KPI asosida:
- S: Har bir o'qituvchining malakasini oshirish.
- M: Yiliga kamida 2 ta malaka oshirish kursida qatnashish.
- A: Kurslar uchun bepul onlayn platformalar va davlat dasturlaridan foydalanish.
- R: Malakasi oshgan o'qituvchi dars sifatini oshiradi.
- T: Maqsadga 1 yil ichida erishish.
Natija:
O'qituvchilar rivojlanadi, darslar samaradorligi oshadi.
Ta'lim sifati uchun KPI joriy etish
Vaziyat:
Maktabda ta'lim sifati haqida aniq raqamlar mavjud emas, qarorlar faqat subyektiv fikrlarga asoslanadi.
KPI asosida:
- S: O'quvchilar bilim darajasini baholash.
- M: Har semestrda milliy baholash tizimi orqali natijalarni o'lchash va tahlil qilish.
- A: Test va nazorat ishlari uchun zamonaviy baholash vositalarini joriy etish.
- R: Bu natijalar asosida maktab strategiyasini to'g'ri yo'naltirish mumkin.
- T: Har 6 oyda natijalarni tahlil qilib, hisobot tayyorlash.
Natija:
Ta'lim sifati haqidagi ma'lumotlar shaffof bo'ladi.
Moliyaviy samaradorlik uchun KPI
Vaziyat:
Maktab byudjeti noto'g'ri rejalashtirilgan, ortiqcha xarajatlar mavjud.
KPI asosida:
- S: Xarajatlarni optimallashtirish.
- M: Har chorakda rejalashtirilgan byudjetni 5% dan oshirmaslik.
- A: Xarajatlarni monitoring qilish va muqobil resurslardan foydalanish orqali.
- R: Mablag'ni samarali ishlatish maktab rivojiga xizmat qiladi.
- T: Har chorakda natijalarni tahlil qilish.
Mashq: KPI bo'yicha maqsad tuzish
Topshiriq:
Guruh bo'lib, quyidagi umumiy vazifalarni KPI asosida qayta yozing:
- "Maktabning umumiy reytingini oshirish."
- "O'qituvchilarni rivojlantirish."
- "Darslarda intizomni yaxshilash."
- "Maktabda sport faoliyatini kuchaytirish."
Vaqt: 15 daqiqa.
Natija: Har bir guruh o'z KPI maqsadini taqdim qiladi va boshqa guruhlar tomonidan tahlil qilinadi.
Yakuniy xulosa
KPI tizimi ta'lim tashkilotlarida:
- Aniqlikni ta'minlaydi,
- Natijalarni o'lchashga yordam beradi,
- Xodimlar motivatsiyasini oshiradi,
- Strategik qarorlar qabul qilishda asosiy vosita bo'lib xizmat qiladi.
KPI — samarali boshqaruv va yuqori natijalarning kaliti!