Hissiy jihatdan xavfsiz muhit yaratish - bu bir martalik tashabbus emas, balki onglilik, sabr-toqat va doimiy tahlilni talab qiladigan kundalik amaliyotdir.
Sinfdagi hissiy muhitni kuzatish
Bir hafta davomida bitta darsni tanlab, uning oxirida quyidagilarni baholang:
- Muhit qanday edi?
- Xavfsizlik hissini yaratishga (yoki buzishga) nima yordam berdi?
- O'quvchilarning qanday munosabatlarini kuzatdingiz?
O'quvchilardan teskari aloqa
Quyidagi savollar bilan anonim so'rovnoma o'tkazing:
- Darsda o'zimni qachon xavfsiz his qilaman?
- Menga gapirish, ishtirok etish va xato qilishdan qo'rqmaslikka nima yordam beradi?
- O'zimni xotirjam his qilishimga nima to'sqinlik qiladi?
O'zgarish uchun bir qadam
Keyingi haftadan boshlab qo'llashni boshlaydiganingiz aniq bir harakatni tanlang. Masalan:
- Har bir darsni qisqa ijobiy mashq bilan boshlash.
- Xato qilgandan so'ng o'quvchilarni so'z bilan qo'llab-quvvatlash.
- Qiyin vaziyatlarda "hissiy tanaffuslar" o'tkazish.
Qo'llab-quvvatlash xaritasi
Oddiy jadval tuzing:
O'quvchi ismi | U ko'pincha qanday his-tuyg'ularni namoyon etadi? | Uni qo'llab-quvvatlash uchun nima qila olaman? |
---|---|---|
Sevara | Ichki kechinmalarni yashirish, xavotirlanish | Bosim o'tkazmasdan qo'llab-quvvatlash, individual yondashuv |
Oleg | Loqaydlik, qiziqishning yo'qligi | Uning qiziqishlariga yaqin mavzularni taklif etish |
O'z-o'zini tahlil qilish uchun asosiy savollar
- O'quvchilarim qaysi paytlarda o'zlarini xavfsiz his qilishadi?
- Qaysi harakatlarim ishonch muhitini shakllantirishga yordam beradi?
- Qayerda hissiy signallarni payqamay qolyapman va qo'llab-quvvatlash imkoniyatini boy beryapman?
- O'quvchilarning xatolariga qanday munosabat bildiraman? Xato qilish mumkin bo'lgan muhitni yaratyapmanmi?
Refleksiya o'z-o'zini ayblash emas, balki o'sish vositasidir. U sizning amaliyotingizda qanday hissiy xavfsizlik tamoyillari mavjudligini va yana qaysilarini kuchaytirish mumkinligini tushunishga yordam beradi.